Przejdź do treści

Standard organizacyjny teleporad

Użyte określenia poniżej oznaczają:

  • osoba udzielająca teleporady – lekarz, pielęgniarka lub położna, którzy udzielają świadczeń u świadczeniodawcy POZ;
  • świadczeniodawca POZ – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej  w Nasielsku  (SPZOZ Nasielsk);
  • teleporada – świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

W ramach podstawowej opieki zdrowotnej w SPZOZ Nasielsk świadczone są usługi zdrowotne w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz zdalnej (teleporady).

 STANDARD ORGANIZACYJNY TELEPORADY:

  1. Teleporada udzielana jest w formie rozmowy telefonicznej, która jest rejestrowana.
  2. Istnieje możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady – okoliczność ta powinna być ustalana w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
  3. Termin teleporady umawiany jest przez Pacjenta:
    • telefonicznie;
    • osobiście;
    • za pośrednictwem osoby trzeciej (działającej w imieniu pacjenta, którego porada lekarska ma dotyczyć), w rejestracji danej placówki, w której będzie udzielana teleporada.
  4. Numery telefonów pod którymi można ustalić termin teleporady dostępne są na stronie internetowej świadczeniodawcy – www.zoznasielsk.pl.
  5. Pacjent zapisywany jest na poradę lekarską na podstawie dokumentu tożsamości (dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość ze zdjęciem) lub po podaniu nr PESEL.
  6. W przypadku dziecka zapis dokonywany jest na podstawie nr PESEL dziecka, imienia i nazwiska (jeśli dziecku nie nadano jeszcze nr PESEL).
  7. Pacjent zapisywany jest na teleporadę z lekarzem, pielęgniarką, położną POZ na określoną godzinę w terminarzu przyjęć.
  8. W celu udzielenia teleporady lekarz, pielęgniarka lub położna POZ dzwoni do pacjenta w dniu i o godzinie wcześniej umówionej przez Pacjenta (w związku dużą ilością udzielanych świadczeń margines czasowy względem umówionego terminu wynosi +/- 60 min).
  9. Teleporada zostaje anulowana w przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut przez osobę udzielającą teleporady.
  10. Osoba udzielająca teleporady przystępuje do jej realizacji po wcześniejszym potwierdzeniu tożsamości Pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej i/lub deklaracji wyboru POZ Pacjenta.
  11. W przypadku konieczności udzielenia porady lekarskiej w bezpośrednim kontakcie z lekarzem, ustalany jest termin wizyty Pacjenta w przychodni (dzień i godzina). Pacjent jest bezpośrednio informowany przez lekarza o ustalonym terminie wizyty lub za pomocą SMS z rejestracji poradni.
  12. W trakcie teleporady Pacjent ma możliwość uzyskania:
    • e-Recepty,
    • e-Skierowania,
    • e-Zla (elektronicznego zwolnienia lekarskiego),
    • e-Zlecenia na wyroby medyczne,
    • skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe.
  13. Udzielenie porady telefonicznej jest odnotowane przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ w dokumentacji medycznej pacjenta.
  14. Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmując świadczenia udzielane:
    • w przypadku gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2024 r. poz. 1287, z późn. zm.) oraz art. 15b ust. 2 ustawy z dnia   15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 814 z późn. zm.),
    • związanych z wydaniem zaświadczenia, • podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r.  o podstawowej opiece zdrowotnej,
    • w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów, • w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
    • dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego;
    • z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r.  w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2022 r. poz. 382 i 383).
Przejdź do paska narzędzi