Standard organizacyjny teleporad
Użyte określenia poniżej oznaczają:
- osoba udzielająca teleporady – lekarz, pielęgniarka lub położna, którzy udzielają świadczeń u świadczeniodawcy POZ;
- świadczeniodawca POZ – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Nasielsku (SPZOZ Nasielsk);
- teleporada – świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
W ramach podstawowej opieki zdrowotnej w SPZOZ Nasielsk świadczone są usługi zdrowotne w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz zdalnej (teleporady).
STANDARD ORGANIZACYJNY TELEPORADY:
- Teleporada udzielana jest w formie rozmowy telefonicznej, która jest rejestrowana.
- Istnieje możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady – okoliczność ta powinna być ustalana w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
- Termin teleporady umawiany jest przez Pacjenta:
- telefonicznie;
- osobiście;
- za pośrednictwem osoby trzeciej (działającej w imieniu pacjenta, którego porada lekarska ma dotyczyć), w rejestracji danej placówki, w której będzie udzielana teleporada.
- Numery telefonów pod którymi można ustalić termin teleporady dostępne są na stronie internetowej świadczeniodawcy – www.zoznasielsk.pl.
- Pacjent zapisywany jest na poradę lekarską na podstawie dokumentu tożsamości (dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość ze zdjęciem) lub po podaniu nr PESEL.
- W przypadku dziecka zapis dokonywany jest na podstawie nr PESEL dziecka, imienia i nazwiska (jeśli dziecku nie nadano jeszcze nr PESEL).
- Pacjent zapisywany jest na teleporadę z lekarzem, pielęgniarką, położną POZ na określoną godzinę w terminarzu przyjęć.
- W celu udzielenia teleporady lekarz, pielęgniarka lub położna POZ dzwoni do pacjenta w dniu i o godzinie wcześniej umówionej przez Pacjenta (w związku dużą ilością udzielanych świadczeń margines czasowy względem umówionego terminu wynosi +/- 60 min).
- Teleporada zostaje anulowana w przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut przez osobę udzielającą teleporady.
- Osoba udzielająca teleporady przystępuje do jej realizacji po wcześniejszym potwierdzeniu tożsamości Pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej i/lub deklaracji wyboru POZ Pacjenta.
- W przypadku konieczności udzielenia porady lekarskiej w bezpośrednim kontakcie z lekarzem, ustalany jest termin wizyty Pacjenta w przychodni (dzień i godzina). Pacjent jest bezpośrednio informowany przez lekarza o ustalonym terminie wizyty lub za pomocą SMS z rejestracji poradni.
- W trakcie teleporady Pacjent ma możliwość uzyskania:
- e-Recepty,
- e-Skierowania,
- e-Zla (elektronicznego zwolnienia lekarskiego),
- e-Zlecenia na wyroby medyczne,
- skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe.
- Udzielenie porady telefonicznej jest odnotowane przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ w dokumentacji medycznej pacjenta.
- Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmując świadczenia udzielane:
- w przypadku gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2024 r. poz. 1287, z późn. zm.) oraz art. 15b ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 814 z późn. zm.),
- związanych z wydaniem zaświadczenia, • podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej,
- w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów, • w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
- dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego;
- z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2022 r. poz. 382 i 383).